Klachtenprocedure
Alle medewerkers van Huisartsenpraktijk Schalkwijk proberen u zo goed mogelijk te helpen. En u altijd de juiste zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over onze zorg. Wat u dan kunt doen, leest u hieronder.
Samen oplossen
Probeer uw probleem of klacht eerst samen op te lossen. Bijvoorbeeld in een persoonlijk gesprek met de medewerker of uw arts. Geef bijvoorbeeld bij het maken van de afspraak met uw huisarts aan dat u een klacht wilt bespreken. Dan kan de huisarts meer tijd voor u vrijmaken. U kunt ook het klachtenformulier invullen. Wij nemen dan contact met u op.
Klachtenfunctionaris
Lukt het niet om uw klacht naar tevredenheid op te lossen? Dan volgt mogelijk een gesprek of afspraak met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. U kunt bij hem of haar terecht met uw vragen. En u krijgt advies of hulp bij het schriftelijk opstellen van uw klacht. Samen met de klachtenfunctionaris probeert u een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld via (telefonische) klachtbemiddeling.
Klachtbemiddeling
Veel klachten worden opgelost in een gesprek met een onpartijdige bemiddelaar aan tafel. Geven zowel u als uw huisarts aan dat (telefonische) bemiddeling gewenst is? Dan volgt binnen 2 weken een eerste bemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris is dan de bemiddelaar. Zijn of haar doel: het vertrouwen in de relatie tussen u en uw huisarts herstellen.
Oordeel opgeschreven door arts
Uw huisarts is verplicht om u binnen 6 weken na het indienen van uw klacht te informeren over wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld schriftelijk aangegeven welke beslissingen de huisarts neemt naar aanleiding van de klacht. Of welke maatregel(en) worden genomen. Deze termijn van 6 weken kan maximaal verlengd worden met 4 weken. Maar alleen u daarvan op tijd op de hoogte wordt gesteld.
Klacht afgerond
De klacht is pas afgerond als beide partijen tevreden zijn over het oordeel. Bent u nog niet tevreden en wilt u doorgaan met de klachtenprocedure? Dan is er sprake van een geschil. U heeft dan 6 maanden de tijd om te beslissen of u het geschil wilt indienen bij de geschilleninstantie.
Samenvatting
- De hulp die u krijgt – van de klachtenfunctionaris, klachtbemiddeling en klachtbehandeling – is gratis.
- Bemiddeling is pas gelukt als beide partijen tevreden zijn.
- Bemiddeling gebeurt op basis van respect en vertrouwen.
- Iedereen gaat zorgvuldig om met uw privacy en heeft een geheimhoudingsplicht.
- Wilt u de volledige klachtenregeling downloaden? Kijk dan op: dokh.nl.
Komt u er ondanks de bemiddelingsgesprekken niet uit? Dan ondersteunt de klachtenfunctionaris u bij een eventuele volgende stap. Uw klacht wordt dan een geschil.
Stichting DOKh
Afdeling Klachten en Geschillen
Robijnstraat 6
1812 RB ALKMAAR
Tel: 072-520 83 25
www.dokh.nl